Nieuws

Besparen door te schenken

Het klinkt misschien gek: besparen door geld weg te geven. Toch kan het jouw kinderen veel geld schelen als je nu al een deel van je vermogen overhevelt. In dit artikel sta ik stil bij drie mogelijkheden. Als kinderen geld van jou erven, hebben ze een veel lager vrijstellingsbedrag dan wanneer jouw partner erft. De vrijstelling van partners is ruim € 660.000, die van kinderen nog geen € 21.000. Schenken Heb je meer vermogen, dan kun je dat al bij leven schenken. De kinderen hoeven dan later minder belasting te betalen. Let er wel op dat je binnen de vrijstellingsbedragen van de schenkbelasting blijft, anders krijgen ze alsnog een aanslag. Als je 10 jaar lang het maximaal vrijgestelde bedrag schenkt, hevel je zo’n € 55.000 over. Op een erfenis tot ongeveer anderhalve ton bespaar je jouw kind dan zo’n € 5.500 erfbelasting. Is de erfenis groter, dan kan dat in dit voorbeeld wel oplopen tot € 11.000. Schenken op papier Zit je geld vast in je huis, aandelen of andere beleggingen? Dan kun je overwegen om op papier te schenken. Eigenlijk geef je je kinderen dan een schuldbekentenis. De totale waarde van de papieren schenkingen mogen ze aftrekken van de erfenis. Zo’n schenking op papier moet je wel vastleggen bij de notaris. Ook moet je elk jaar tenminste 6% rente betalen over het bedrag dat je hebt geschonken. Verder gelden dezelfde regels als bij een reguliere schenking. Schenken voor een koophuis Als je kinderen een koophuis hebben, kun je nog meer helpen. Als zij – of hun partners – tussen de 18 en 40 jaar zijn, mag je ruim € 100.000 belastingvrij voor hun woning schenken. Voorwaarde is wel dat ze het geld gebruiken voor aankoop of verbetering van het huis of om de hypotheek mee af te lossen. Een schenking van € 100.000 betekent een erfbelastingvoordeel van minimaal zo'n € 8.000. Ineens of gespreid Je kunt het hele bedrag in één keer geven, maar je mag de schenking ook spreiden over maximaal drie opeenvolgende jaren. Dat kan handig zijn als je nu niet veel vrij vermogen hebt maar binnenkort wel. Bijvoorbeeld omdat je een uitkering van een levensverzekering verwacht. Als kinderen het geld gebruiken voor het afbetalen van een hypotheek, kan spreiden extra interessant zijn vanwege de maximale boetevrije aflossing. Deze is meestal 10% tot 20% per jaar. Gespreid aflossen is dan voordeliger. Familiehypotheek Wat je ook kunt doen, is geld aan je kinderen lenen in de vorm van een familiehypotheek. Hiervoor hoef je niet altijd vrij vermogen te hebben. Je kunt soms ook gebruik maken van de overwaarde van je eigen huis. Voor de kinderen maakt het niet uit of ze van de bank lenen of van jou. Als zij de hypotheek binnen dertig jaar aflossen, mogen zij de betaalde hypotheekrente gewoon aftrekken. Hypotheekrente terugschenken Met een familiehypotheek zorg je ervoor dat vermogen in de familie blijft. En omdat de hypotheekrente hoger is dan de spaarrente, kan het een interessante investering zijn. Een andere mogelijkheid die een familiehypotheek biedt, is het zogenoemde kasrondje. Je leent geld aan je kind, vraagt daarover rente en schenkt de rente weer terug. Stel dat je elk jaar € 5.000 hypotheekrente van je kind ontvangt en die terugschenkt. Dan hevel je in 10 jaar € 50.000 over en in 30 jaar zelfs € 150.000. Let er ook in dit geval wel op dat je binnen de jaarlijkse vrijstelling van de schenkbelasting valt. Goed advies is belangrijk Heb je een vraag over dit artikel of wil je meer weten over de mogelijkheden die schenken biedt? Neem dan gerust contact met me op. Als Erkend Financieel Adviseur help ik je graag verder.

Slim lenen, hoe doe je dat?

Soms wil je iets kopen, maar heb je niet voldoende geld. Of je wilt niet al je reserves gebruiken. Je hebt dan twee mogelijkheden: of je ziet af van de koop, of je leent het geld. Lenen kan op heel wat verschillende manieren. Vaak realiseren mensen zich niet eens dat het om een lening gaat. Bijvoorbeeld als ze iets kopen op afbetaling of hun creditcard gebruiken. Of wat dacht je van rood staan? Ook dat is een vorm van lenen! Rood staan Er zijn grote verschillen in de kosten van lenen. Zo betaal je voor rood staan meestal tussen de 10% en 14% rente aan de bank! Bizar hoog, zeker als je nagaat dat je zelf (bijna) geen rente meer krijgt over je spaargeld… Op de pof Een lening in de vorm van krediet bij een (web)winkel is vaak erg onvoordelig. Ook als je ‘op de pof’ koopt, loop je het risico dat je een hoge rente moet betalen. De maximale rente voor dit soort kredieten is door de overheid vastgesteld op 14%. Creditcard Bij creditcards is het vaak beter geregeld. Aan het einde van de maand wordt alles wat je met je creditcard hebt gekocht in één keer van jouw bankrekening afgeschreven. De creditcardmaatschappij schiet het geld voor en rekent geen rente. Maar als het saldo van je rekening niet voldoet, sta je rood en betaal je alsnog veel rente. Datzelfde geldt als je niet rood mag staan op jouw rekening of de limiet al hebt bereikt. In dat geval heb je een schuld aan de creditcardmaatschappij. En je raadt het al: ook dan betaal je een hoge rente! Persoonlijke lening Als je geld nodig hebt, is het daarom vaak interessanter om te onderzoeken of je een persoonlijke lening (PL) kunt afsluiten. Zo’n lening heeft een vaste looptijd van bijvoorbeeld twee, vijf of tien jaar. Een PL sluit je af tegen een vaste rente. Zo weet je meteen hoeveel je moet terugbetalen. Dat doe je trouwens meestal door maandelijks een vast bedrag over te maken aan de geldverstrekker. Doorlopend krediet Dit was vroeger een erg populaire vorm van lenen, maar vindt tegenwoordig minder aftrek. Dat komt vooral omdat je tegenwoordig over een persoonlijke lening in de meeste gevallen minder rente betaalt. Hypotheek Wil jij lenen om jouw huis te verbeteren of te verduurzamen? Dan kun je in sommige gevallen een (extra) hypotheeklening afsluiten. Voordeel is dat de hypotheekrente vaak lager is dan de leenrente. En in het gunstigste geval mag je de rente aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting, waardoor je nog meer voordeel hebt. Nadelen lenen Er zitten ook nadelen aan lenen. Hoe je ook leent, je zult de lening altijd moeten terugbetalen. Met rente. Als je spaargeld gebruikt, betaal je dus minder voor je aankoop. En omdat spaargeld eigenlijk geen rendement heeft, ben je echt goedkoper uit. Verder spelen leningen een belangrijke rol als je een hypotheek wilt afsluiten. Hoe meer je hebt geleend, hoe lager jouw maximale hypotheek. Welke lening is het beste? Wil je toch lenen en ben je benieuwd welke oplossing het meest geschikt is voor jou? Maak dan gerust een afspraak met me. Als Erkend Financieel Adviseur heb ik me gespecialiseerd in financiële zaken. Daardoor kan ik alles helder en overzichtelijk voor je op een rij zetten.

Kun jij besparen op je overlijdensrisicoverzekering?

De premies van overlijdensrisicoverzekeringen (afgekort orv’s) zijn jarenlang flink gedaald. In veel gevallen zijn de premies de helft minder dan 10 of 20 jaar geleden. Heb jij jouw orv nog niet overgesloten? Dan kan het lonen om te onderzoeken of je dat alsnog moet doen. Een overlijdensrisicoverzekering geeft recht op een uitkering als je voor een bepaalde datum overlijdt. Dit bedrag (het verzekerde kapitaal) kunnen jouw nabestaanden bijvoorbeeld gebruiken om de hypotheek (deels) af te lossen of om inkomensverlies op te vangen. Als het al wat langer geleden is dat je de verzekering hebt afgesloten, is de kans reëel dat je kunt besparen op de premie van jouw orv. Dat geldt zeker als je een man bent. Tot 2013 moesten mannen namelijk meer premie betalen omdat zij gemiddeld minder oud worden dan vrouwen. Verzekeraars mogen daar nu geen verschil meer in maken. Gezondheidsverklaring Als je jouw orv wilt oversluiten, moet je opnieuw een gezondheidsverklaring invullen. Die wordt beoordeeld door een medisch adviseur. Op basis van diens advies kan de verzekeraar aansluitend om een medische keuring vragen. Mocht je inmiddels kwaaltjes hebben die je eerder niet had, dan kan dat effect hebben op de hoogte van de nieuwe premie. Maar zelfs dan bestaat de kans dat je voordeliger uit bent dan nu. Orv kan versleuteld of verpand zijn Een orv kan onderdeel zijn van een spaar- of beleggingsverzekering. Het oversluiten van zo’n versleutelde orv is best ingewikkeld en lang niet altijd voordelig. Dat komt omdat je dan ook jouw spaar- of beleggingsverzekering opnieuw moet afsluiten.Datzelfde kan gelden als jouw orv is gekoppeld aan de hypotheek. Een verpande orv, zoals dat heet, is het onderpand voor de hypotheeklening. Daardoor kun je de verzekering meestal niet zomaar oversluiten. Een Erkend Financieel Adviseur kan je er meer over vertellen. Heb je een vraag over dit artikel of overlijdensrisicoverzekeringen in het algemeen? Neem dan gerust even contact met me op. Als Erkend Financieel Adviseur ben ik expert op het gebied van financiën. Ik help je graag verder.

Nieuwe autoverzekering lukt niet meer na drie pechgevallen in één jaar tijd

Nieuwe autoverzekering lukt niet meer na drie pechgevallen in één jaar tijd Is een pechhulpabonnement een verzekering? Jazeker. De consument die beweerde dat dit onduidelijk was bij het afsluiten, heeft volgens Kifid niet goed opgelet. Zijn drie pechgevallen in iets meer dan een jaar tijd werden alledrie in de claimdatabank van CIS opgenomen. Een nieuwe autoverzekering werd daardoor twee keer niet geaccepteerd.   SOS Pechhulp International, een dochteronderneming van National Academic, moest de klant tussen november 2017 en december 2018 drie keer uit de brand helpen. De claims werden allemaal aangemeld in het Centraal Informatie Systeem (CIS). Toen de klant in 2019 een nieuwe autoverzekering zocht, beantwoordde hij de vragen over zijn schadeverleden negatief. Nieuwe autoverzekering afgewezen De nieuwe verzekering werd vervolgens afgewezen vanwege het aantal schademeldingen. Een tweede poging bij een andere verzekeraar werd afgewezen vanwege het schadeverleden en het feit dat er een eerder afgekeurde aanvraag lag. Bij Kifid eiste de consument daarom doorhaling van de CIS-registratie. Zijn onderbouwing was dat het niet van tevoren duidelijk was dat SOS Pechhulp een verzekering betrof. Bovendien zouden concurrenten als ANWB en Route Mobiel pechhulp ‘als gevolg van iets technisch’ niet bij het CIS melden. ‘Route Mobiel gaan in tegen eigen beleid’ Volgens SOS Pechhulp heeft Route Mobiel in de voorwaarden ook vermeld staan dat zij informatie uitwisselen met CIS. Als zij dat in de praktijk niet doen, wijkt dat volgens de pechhulpverzekeraar af van hun eigen beleid. Bovendien vindt SOS Pechhulp het afwijzen van de autoverzekering een gevolg van het acceptatiebeleid van de betreffende verzekeraar, niet van de registratie bij CIS. Klant lette niet op Wat Kifid betreft had de consument kunnen weten dat hij een verzekeringsproduct sloot. Op het aanvraagformulier stond onder meer het volgende vermeld: “Door akkoord te gaan met deze voorwaarden verklaart u dat het ingevulde aanvraagformulier naar waarheid is ingevuld. De door u gewenste verzekering is maandelijks opzegbaar.” Volgens de geschillencommissie houdt SOS Pechhulp zich aan de voorwaarden voor een claimmelding bij het CIS. “De omstandigheid dat andere aanbieders van pechhulpproducten ervoor kiezen de claimmeldingen niet in de databanken van […] CIS registreren, brengt niet mee dat SOS Pechhulp niet overeenkomstig de geldende regelgeving heeft gehandeld.”  Bron: Bart van Laak https://www.amweb.nl/schade/nieuws/2020/01/nieuwe-autoverzekering-lukt-niet-meer-na-drie-pechgevallen-in-een-jaar-tijd-101121344

Tweeverdieners 2020

Zijn jullie tweeverdieners? Dan bestaat de kans dat jullie volgend jaar meer mogen lenen voor jullie huis. In 2020 telt het inkomen van de minst verdienende partner namelijk voor 80% mee om de woonquote vast te stellen. De woonquote is het deel van het gezamenlijke inkomen dat jullie mogen besteden aan woonlasten. Nu telt nog slecht 70% van het laagte inkomen mee. Het besluit dat minister Hoekstra van Financiën hierover heeft genomen, volgt het advies dat budgetinstituut Nibud heeft gegeven. Dat gebeurde eerder al in 2016. Toen telde het inkomen van de minst verdienende partner nog maar voor 50% mee bij het vaststellen van de woonquote. Starters Tweeverdieners met een gezamenlijk inkomen tot € 30.000 profiteren het meest van de maatregel. Zelfs als hun inkomen in 2020 niet stijgt, valt de maximale hypotheek waarschijnlijk duizenden euro’s hoger uit. Vooral voor startende tweeverdieners kan dat goed nieuws zijn. Voor hen is het moeilijk om een huis te kopen, omdat de prijzen de afgelopen jaren fors zijn gestegen. Als ze volgend jaar meer mogen lenen, vergroot dat hun kansen. Toch is maximale hypotheek voor deze groep nog niet de helft van de gemiddelde koopsom van een woning. Niet iedereen profiteert Voor mensen die de AOW-leeftijd hebben bereikt, verandert er weinig. Datzelfde geldt voor tweeverdieners met een inkomen boven de € 40.000. Mochten hun salarissen stijgen, dan kunnen ze wel iets meer lenen. Opvallend is dat hogere inkomens juist minder kunnen lenen. Zo daalt het maximale hypotheekbedrag van een stel met een modaal inkomen juist enkele duizenden euro’s. Verdienen jij en je partner meer dan € 90.000, dan wordt de maximale hypotheek zo’n € 10.000 lager, als dit inkomen niet stijgt na 2019. Reden hiervoor is dat de hypotheekrente tegen een steeds lager percentage aftrekbaar wordt. Bovendien nemen de kosten van vaste lasten toe, waardoor een groter deel van het inkomen voor die vaste lasten gereserveerd moet worden. Er blijft dan minder over om de woonlasten van te betalen. Meer informatie Wil jij weten wat het effect is van de nieuwe regels voor jouw maximale hypotheek of heb je een andere vraag over dit artikel? Neem dan gerust even contact met me op. Als Erkend Financieel Adviseur ben ik expert op het gebied van hypotheken en financiën. Ik help je graag verder.

Woning aanbod: Apollolaan 57

Beste Relaties,   Voor mensen die momenteel mogelijk op de woningmarkt aan het zoeken zijn het onderstaande aanbod: Apollolaan 57 te Enschede   Op uitstekende locatie in GROENE en KINDVRIENDELIJKE woonwijk OIKOS gelegen   Uitgebouwde en Moderne TUSSENWONING welke zeer sfeervol en uitstekend geïsoleerd is met Vrijstaande BERGING   Indeling: Begane grond: Entree, ruime hal, meterkast, trapopgang, toilet met fontein, Nette keuken met inbouwapparatuur, Sfeervolle tuingerichte woonkamer met Openslaande deuren naar Aangelegde tuin en Zonnig terras.   1e verdieping: Overloop, 3 Ruime slaapkamers, Complete badkamer met ligbad, douche, wastafel en 2e toilet.   2e verdieping: Vaste trap, overloop met aansluiting wasmachine en opstelling cv-installatie, Master Bedroom welke is gerealiseerd middels prachtige Dakopbouw.   Bijzonderheden 4 ruime slaapkamers Bouwjaar: 1998 Perceelgrootte: 110m² Woonoppervlakte: 116m² Inhoud: ca. 385m³ Zonnige en aangelegde tuin met Vrijstaande houten Berging Woning voorzien van kunststof kozijnen, isolerende beglazing en rolluiken Zeer sfeervol en uitstekend geïsoleerd woonhuis Aanvaarding in overleg Vraagprijs € 192.500,= k.k.   Kortom: Een bijzonder grote woning met heel veel extra’s dus. Plan snel uw bezichtiging bij ons in!   In de koopakte zal een waarborgsom of bankgarantie van 10% worden opgenomen.   De presentatie is geheel vrijblijvend, aan eventuele onjuistheden kunnen geen rechten worden ontleend. Interesse of meer informatie? Neem dan via de volgende mogelijkheden contact op: T 053-478 95 32 E info@temminkexclusief.nl  

In 2020 minder kosten bij oversluiten NHG-hypotheek

Ga jij jouw NHG-hypotheek in 2020 oversluiten? Dan hoef je voortaan minder borgtochtprovisie te betalen dan voorheen. En dat is goed nieuws! Een NHG-hypotheek heeft als voordeel dat het een hypotheek met garantie is. Als jij de hypotheek niet kunt terugbetalen, dan doet het Waarborgfonds Eigen Woningen dat. Dit fonds is de organisatie achter de NHG. Maar die garantie is niet gratis. Daarom moet je voor een hypotheek met NHG borgtochtprovisie betalen. Dit is dus eigenlijk de verzekeringspremie’. In 2020 bedraagt deze provisie 0,7% van de totale lening. Vorig jaar was dat nog 0,9%. Nieuwe afspraken Als je in het verleden een NHG-hypotheek oversloot, werd die provisie opnieuw over het totale hypotheekbedrag geheven. Consumenten vonden dat onterecht, omdat ze daardoor twee keer voor hetzelfde moesten betalen. Daarop zijn de NHG-regels aangepast. Rekenvoorbeeld borgtochtprovisie In praktijk zag het oversluiten van een NHG-hypotheek er vroeger zo uit. Stel, je had een lening van € 250.000 die je oversloot voor een bedrag van € 300.000. Je moest dan 0,7% x € 300.000 = € 2.100 aan borgtochtprovisie betalen. Sinds 1 januari van dit jaar gaat dit anders. Als je nu een lening van € 250.000 verhoogt naar € 300.000 betaal je alleen nog 0,7% provisie over die extra € 50.000 = € 350. Dat scheelt nogal wat! Bespreek je plannen Overweeg jij om in 2020 jouw hypotheek met (of zonder) NHG over te sluiten? Bijvoorbeeld omdat je gaat verhuizen of omdat je je huis wilt verduurzamen? Bespreek je plannen dan eerst eens met mij. Als specialist op het gebied van hypotheken en andere financiële zaken help ik je graag verder.

Consumentenbond waarschuwt voor polis via reisorganisatie

Hoge premies, lage dekkingen en onduidelijke voorwaarden. De Consumentenbond raadt af een reis- en annuleringsverzekering te sluiten via luchtvaartmaatschappij, ticketwebsite of reisbureau.   De premies van reis- en annuleringsverzekeringen die reisorganisaties bij een boeking aanbieden, bedragen gemiddeld 5 procent van de reissom. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Uitschieters zijn er ook. Zo betalen reizigers voor een annuleringsverzekering bij vliegticketsite WTC 28 procent van de reissom. De dekking stopt bovendien 48 uur voor vertrek. Uitsluitingen alleen te vinden in polisvoorwaarden Onduidelijke voorwaarden zijn voor de Consumentenbond een andere reden te waarschuwen voor deze polissen. TUI en Sunweb, allebei met de Europeesche als verzekeraar, krijgen een veeg uit de pan. Beide reisorganisaties melden dat klanten met een verzekering ‘om elke reden’ mag annuleren. In de polisvoorwaarden van de Europeesche staan echter verschillende uitsluitingen, bijvoorbeeld een faillissement van de reisorganisatie. Valt de reden wel onder dekking, dan vergoedt de verzekeraar 75 procent. Geen wintersportdekking bij winterreizen Bij reisverzekeringen ontbreekt volgens de Consumentenbond op de verzekeringskaart eveneens belangrijke informatie over uitsluitingen. Die zijn alleen in de polisvoorwaarden te vinden. De bond klaagt over aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen waarbij wintersportdekking ontbreekt in de verzekering. Ook scoren de meeste polissen slecht op bagagedekking. Vooral smartphones, camera’s en laptops vallen vaak (deels) buiten de dekking. bron: amweb.nl - Paul de Kuyper

Aflossen op je hypotheek in 2020? Laat je goed adviseren!

Overweeg jij om binnenkort een deel van jouw hypotheek af te lossen? Bijvoorbeeld met een eindejaarsbonus, een schenking, een erfenis of spaargeld? Laat je dan eerst goed adviseren! Vorig jaar is de campagne Aflossingsblij van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) van start gegaan. Dit najaar zijn ook de verzekeraars aangehaakt. Het doel van deze campagne is om consumenten met een aflossingsvrije hypotheek in actie te laten komen. Bijvoorbeeld door deze (deels) af te lossen. Drie mogelijke probleemsituaties Dit is soms terecht, maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Er zijn drie situaties waarin een aflossingsvrije hypotheek tot problemen kan leiden: De hypotheek loopt over enkele jaren af . Je mag binnenkort geen hypotheekrente meer aftrekken . Je gaat bijna met pensioen. Zeker als meerdere van deze situaties zich tegelijkertijd voordoen, bestaat de kans dat je in de problemen komt. Dat zie je terug in recente nieuwsberichten over met name oudere mensen die hierdoor misschien gedwongen worden om hun huis te verkopen. Nadelig Maar let op: aflossen kan ook nadelig uitpakken. Want als je al je spaargeld in stenen stopt, loop je het risico dat je een financiële tegenslag niet meer kunt opvangen. Of geen potje meer hebt om je inkomen mee aan te vullen als je minder geld krijgt omdat je met pensioen gaat of vanwege werkloosheid. Oproep is geen advies Daarom is het belangrijk om goed advies in te winnen. Alleen een oproep om af te lossen is geen advies. Wil je toch gehoor geven aan zo’n oproep? Vraag dan altijd een schriftelijke bevestiging aan jouw hypotheekverstrekker. Mocht later blijken dat aflossen onverstandig was, dan kun je bewijzen dat je het op advies hebt gedaan en sta je juridisch sterker. Verder kijken dan alleen de hypotheek Maar zelfs als je zo’n bevestiging hebt, blijft het verstandig om daarnaast gedegen advies in te winnen. Een goede adviseur kijkt namelijk verder dan alleen de hypotheek. Die brengt jouw financiën van nu én de toekomst in kaart . Wil je daar meer over weten? Neem dan eens contact met me op. Ik help je graag bij het vinden van de beste oplossing voor jouw situatie.

Partneralimentatie in 2020 van twaalf naar vijf jaar

De Eerste Kamer heeft op 21 mei 2019 het wetsvoorstel aangenomen dat de duur van de partneralimentatie moet verkorten. Volgens deze nieuwe wet duurt partneralimentatie dan nog maximaal vijf jaar, in plaats van de huidige twaalf jaar. De wet gaat op 1 januari 2020 van kracht.   Voor langdurige huwelijken (langer dan 15 jaar), waarbij de alimentatiegerechtigde ten hoogste tien jaar jonger is dan de AOW-leeftijd. Dan geldt dat de partneralimentatie niet eerder eindigt dan op het tijdstip waarop de alimentatiegerechtigde de AOW-leeftijd bereikt (dus maximaal tien jaar); Voor huwelijken met kinderen onder de twaalf jaar. De partneralimentatieverplichting loopt dan door totdat het jongste kind de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt (dus maximaal twaalf jaar); Voor alimentatiegerechtigden van vijftig jaar en ouder die langer dan vijftien jaar getrouwd zijn. Zij hebben recht op tien jaar alimentatie. Deze uitzondering vervalt over zeven jaar.  Alleen voor nieuwe gevallen Het wetsvoorstel gaat naar alle waarschijnlijkheid in op 1 januari 2020. De wet geldt dan  alleen voor “nieuwe gevallen”. Als er al een verzoekschrift is ingediend of een bijdrage is vastgesteld, blijven de huidige maximale termijnen gelden. De huidige wet is in veel gevallen achterhaald. Als een stel 25 jaar getrouwd is, is twaalf jaar alimentatie betalen wellicht begrijpelijk. Maar voor partners die niet zo lang samen zijn en allebei werken, is twaalf jaar vaak te lang. Dat betekent dus ook dat een verkorting van de termijn niet in alle gevallen passend is. Er moet altijd gekeken worden naar het individuele geval, waarvoor afwijking van de hoofdregel mogelijk moet zijn. Het wetsvoorstel voorziet in een zogenaamde hardheidsclausule, maar over de exacte toepassing hiervan en of deze voldoende maatwerk kan bieden, is nog niet duidelijk. bron: https://www.verder-online.nl/nieuws/nieuws/partneralimentatie-in-2020-van-twaalf-naar-vijf-jaar/

Belasting 2020: ga jij er financieel op vooruit?

Vanaf 2020 zijn er nog maar twee schijven voor de inkomstenbelasting. Voor de meeste Nederlanders is dat gunstig. Maar als je een hoog inkomen hebt, mag je straks minder kosten aftrekken. Verdien je in 2020 minder dan € 68.507? Dan betaal je 37,35% inkomstenbelasting. Ten opzichte van nu gaat iemand met een inkomen van € 25.000 er volgend jaar een kleine € 400 op vooruit en iemand met een inkomen van € 65.000 zelfs zo’n € 700. Hoog inkomen Is jouw inkomen hoger? Dan betaal je over het meerdere 49,5% belasting. Nu is dat nog 51,75%. Minder belasting betalen is natuurlijk gunstig. Maar omdat de aftrek van de hypotheekrente en andere aftrekposten minder wordt, betekent het niet altijd dat je volgend jaar meer te besteden hebt. Belasting AOW 2020 Voor AOW-gerechtigden zijn er vanaf 2020 drie schrijven in plaats van vier. Tot een inkomen van ongeveer € 35.000 geldt een percentage van 19,45%. Voor het meerdere tot € 68.507 is het tarief 37,05%. Is hun inkomen nog hoger, dan betalen ze over dat deel 49,5% belasting. Hypotheekrenteaftrek 2020 De maximale hypotheekrenteaftrek wordt al sinds 2014 verlaagd. Tot nu toe met een half procent per jaar. Daardoor mag je over 2019 nog maximaal 49% aftrekken. Volgend jaar is dat aanzienlijk minder. Dan geldt nog een maximaal percentage van 46%. Daarna wordt de hypotheekrenteaftrek verder afgebouwd, totdat deze in 2023 nog maximaal 37,05% bedraagt. Overige aftrekposten 2020 Eigenlijk geldt voor alle aftrekposten dat ze worden afgebouwd. In 2020 mag je ze nog voor maximaal 46% aftrekken; in de jaren daalt dit percentage nog verder. Aftrekposten zijn bijvoorbeeld partneralimentatie, giften en bijzondere zorgkosten. Ben je ondernemer of zzp’er? Houd er dan rekening mee dat hetzelfde opgaat voor diverse ondernemersregelingen zoals zelfstandigenaftrek, meewerkaftrek en MKB-winstvrijstelling. Een overzicht vind je op de website van de Belastingdienst. Spaarbelasting 2020 Ook over spaargeld en beleggingen moet je belasting betalen. Wel heb je in 2020 een vrijstelling van € 30.846 per fiscale partner. Blijft jouw vermogen onder dit bedrag, dan hoef je daar geen belasting over te betalen. Heb je meer, dan betaal je over de rest belasting. Box 2-belasting 2020 Ontvang je dividend, bijvoorbeeld omdat je mede-eigenaar bent van een vennootschap? Dan ga je over deze uitkering de komende jaren meer belasting betalen. Nu geldt in box 2 nog een tarief van 25%, in 2020 is dat 26,25%. Daar staat tegenover dat de vennootschapsbelasting omlaag gaat. Meer informatie Wil jij meer weten over de belastingen in 2020 of heb je een andere vraag over dit artikel? Neem dan gerust eens contact met me op. Als Erkend Financieel Adviseur help ik je graag bij het vinden van het antwoord.  

De verzekeraar houdt weer van het intermediair

Intermediairs, zo was nog niet zo lang geleden de verwachting, zouden in rap tempo overbodig worden door handige tools op internet, waarmee consumenten verzekeringen zelf konden afsluiten. Intermediairs zouden uitsterven en direct writing en execution only zouden de norm worden. Maar het liep anders. “De verzekeraars zijn er allemaal van teruggekomen.”   Er wordt wel beweerd dat kunstmatige intelligentie ervoor zorgt dat het gedrag van de consument haarscherp in beeld kan worden gebracht. De Nest-thermostaat, de slimme deurbel, sensoren in auto’s, cookies op computers, route-navigatie… het is één groot digitaal spel van screenen en monitoren om de handel en wandel van de consument in kaart te brengen. Is hij of zij thuis of buiten de deur? Zijn er verhuisplannen? Worden er kinderen verwacht? Staat er een grote investering op stapel? Is er een reis naar Australië geboekt? Een auto in de kreukels gereden? Technologie maakt het zichtbaar. Direct contact met de klant bleek geen succesformule Plannen, risico’s, inkomsten en uitgaves kunnen met nieuwe technologie steeds nauwkeuriger worden vastgesteld en daaraan kunnen preventieve maatregelen worden gekoppeld. Grote verzekeraars, met hun enorme ICT-budgetten, zouden daar best profijt van kunnen hebben. Zij kunnen hun klanten kennen, al is het maar door klikgedrag te volgen. En de klanten zelf kunnen met diezelfde apps en tools steeds gemakkelijker zelf verzekeringen afsluiten. Waarom zouden verzekeraars een beroep doen op het intermediair om hun producten te verkopen? Nergens voor nodig toch? De heersende opvatting was dat tussenpersonen zouden uitsterven. Zowel verzekeraars als klanten zouden ze niet meer nodig hebben. Dat bleek een misvatting. Toch is de realiteit echt anders. Daar waar tussenschakels in alle branches en sectoren wegvallen door de ongekende mogelijkheden van digitale technologie, zijn assurantietussenpersonen in de financiële dienstverlening weer flink in opkomst. Ooit werd massaal verkondigd dat direct contact met de klant beter was. Maar het bleek geen gedroomde succesformule. Het intermediair is terug en misschien wel nooit weggeweest. Samenwerken met intermediairs is een must, zo vinden verzekeraars. Dat vraagt om een analyse. Multichannel was het toverwoord Jurjen Oosterbaan, oprichter van Bureau DFO, zag het allemaal gebeuren. Hij schetst de recente geschiedenis: “Toen wij begonnen in 1998 was het gebruikelijk dat verzekeraars met tussenpersonen werkten. Het was de standaard. Andere smaken waren er niet. Rond 2010 werd de kentering ingezet. Verzekeraars gingen steeds vaker beleid voeren om klanten via intermediairs én rechtstreeks te benaderen. Het toverwoord was multichannel: inzetten op meerdere kanalen. Het voordeel van direct writing? Je kon gebruikmaken van de ondeskundigheid van de klant en misschien een iets hogere premie vragen voor een product dat net niet helemaal passend was. Tweede voordeel was dat verzekeraars klanten door direct contact beter leerden kennen en zo hun producten konden verbeteren.” Ohra deed eigenlijk niks anders dan direct writing, stelt Oosterbaan. “Daar kwam bij dat het geloof in technologie enorm was. Met handige tools op internet kon de klant het allemaal zelf. De heersende opvatting was dat tussenpersonen zouden uitsterven. Zowel verzekeraars als klanten zouden ze niet meer nodig hebben. Dat bleek een misvatting. Verzekeraars zijn er allemaal van teruggekomen. Dat beeld wordt bevestigd door cijfers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), waaruit slechts een beperkte daling van het aantal assurantiekantoren naar voren komt. En de werkgelegenheid is hoegenaamd niet gedaald. Medewerkers van verdwijnende kantoren worden overgenomen door andere kantoren.” Brengproducten vragen om onafhankelijke begeleiding Het intermediair leeft en de verklaring daarvoor is simpel volgens Oosterbaan. Het blijkt namelijk niet zo eenvoudig om als consument een keuze te maken voor een ingewikkeld financieel product. De behoefte aan advies leeft vooral bij complexe producten. Oosterbaan spreekt over eenvoudige ‘haalproducten’ en complexere ‘brengproducten’. Vooral de brengproducten vragen om onafhankelijke begeleiding. Misschien heeft het intermediair ook wel een beter imago dan de verzekeringsbranche. Dat is ook de conclusie van Fred de Jong, zelfstandig onderzoeker en docent aan de Universiteit van Amsterdam. De Jong schreef in 2010 een proefschrift over het functioneren van tussenpersonen. Hij ziet een behoefte aan onafhankelijk advies vooral bij complexe financiële producten zoals pensioenen en hypotheken. De Jong: “Hoe simpeler het product, hoe meer rechtstreeks contact. Denk bijvoorbeeld aan schadeverzekeringen en consumptief krediet. En ja, misschien heeft het intermediair ook wel een beter imago dan de verzekeringsbranche. In elk geval zijn intermediairs al sinds 2013 marktaandeel aan het winnen bij de complexere producten.” Persoonlijk advies is een vak apart “Dat klopt, ik zie het ook”, zegt directeur Enno Wiertsema van brancheorganisatie Adfiz. Wiertsema schetst de ontwikkelingen: “Door de financiële crisis van 2008 en de doorgeslagen vakbekwaamheidseisen, de politieke druk en het provisieverbod in 2013 stopten veel adviseurs ermee. Daar kwamen robotisering, digitalisering en de opkomst van vergelijkingssites bij. ‘Mwah’, dachten de verzekeraars, ‘dat kunnen we zelf’. Door directer op de klant te gaan zitten zouden ze het verschil gaan maken. Alleen deden ze dat niet met vernieuwende producten.” En misschien realiseerden ze zich te weinig dat persoonlijk advies een vak apart is. Wiertsema: “Persoonlijk advies is maatwerk, mensenbusiness, een-op-een aan tafel, begrip hebben voor twijfels, nog weer eens terugbellen. Weinig grote organisaties hebben dat echt in de vingers. De adviseur kent dat spel beter.” De adviseur weet volgens Wiertsema precies wanneer de klant door het beslisproces heen geholpen wil worden. En hoe. Verzekeraars vergeten uit te zoomen De toon is gezet: intermediairs zijn weer onmisbaar. Daarmee rijst de vraag of de interne processen van de verzekeraars geschikt zijn voor intensievere samenwerking met tussenpersonen. Wiertsema is zuinig in zijn woordkeuze: “Verzekeraars willen graag, ze doen hun best, maar vergeten uit te zoomen naar de hele keten. Ze zijn bezig met standaardisatie en vergroten van efficiency voor hun eigen klanten en werkprocessen. Hun budgetten voor automatisering gaan vooral naar legacy: proberen bij te blijven en in stand houden van de oude systemen.” Verzekeraars zouden volgens Wiertsema meer moeten focussen op ketensamenwerking – en de adviseurs daarin goed meenemen. “Dat ontbreekt eraan in de dagelijkse praktijk. Adviseurs willen iets overleggen maar moeten eerst inloggen, of krijgen een bandje, of iemand op het callcenter die van niks weet. Ze willen maatwerk. De ene adviseur vindt het prima als de polis rechtstreeks naar de klant gaat, de ander wil hem eerst nog accorderen. Die flexibiliteit moeten verzekeraars hebben. Dus ja… het gaat langzaam beter maar de juiste balans ontbreekt nog. Verzekeraars moeten niet alleen roepen dat ze intermediairs goed willen bedienen. Ze moeten het ook echt laten zien.” Via tussenpersoon ontlopen verzekeraars aansprakelijkheid Van verschillende kanten wordt ook ‘aansprakelijkheid’ genoemd als een factor voor de comeback van het intermediair. Fred de Jong noemt het “logisch” dat er minder onterecht wordt geclaimd bij je eigen tussenpersoon, die je op zaterdag ook bij de hockeyclub tegenkomt. Een claim bij een anoniem callcenter is makkelijker. Jurjen Oosterbaan formuleert het zo: “Ga je als verzekeraar rechtstreeks zakendoen met een klant die je niet goed kent, dan verkoop je eerder een product dat niet aan de verwachtingen voldoet en niet goed aansluit en krijg je een claim. Door met tussenpersonen te werken, ontlopen verzekeraars hun aansprakelijkheid.” Het geschetste beeld wordt deels onderschreven door cijfers van Rabobank (die de deur naar de tussenpersoon ook weer heeft opengezet). Volgens Rabobank oriënteren consumenten zich bij hypotheken dan misschien steeds meer online, een hypotheek afsluiten doen zij nog altijd het liefst bij een adviseur. Daarbij kiest de consument vaker voor een adviseur bij een intermediair (64 procent) dan bij een bank (32 procent) of verzekeraar (1 procent). Wees een Schutzklick Volgens Rabobank leidt insurtech (lees: technologiegedreven vernieuwing) in combinatie met het genoemde provisieverbod tot andere verdienmodellen van assurantietussenpersonen. Winnaars zijn degenen die investeren in digitalisering, opleidingen en online zichtbaarheid, degenen met klantgerichte websites met online premieberekeningen, digitale polismappen, mutaties en schademeldingen, degenen met all-inprijzen en vergoedingen op basis van uurtarief. Daarmee zijn we weer terug bij de digitale technologie. Chatbots en kunstmatige intelligentie kunnen het claimsmanagement en de opsporing van fraude verbeteren. Bovendien kan nieuwe technologie zorgen voor effectievere acquisitie op nieuwe klanten en kostenefficiëntere service. Met andere woorden: timmer aan de weg. Doe het slimmer, doe het beter. Wees zelf een Schutzklick, GetSafe, Insurify (of welke hippe start-up dan ook). Schadelast Wat is de schadelast van consumenten direct en via intermediairs? We vragen de cijfers op bij het Verbond van Verzekeraars maar woordvoerder Barbara van der Rest laat weten geen gegevens te hebben over de verdeling van de verzekeringsportefeuille naar afsluitkanaal. Ook onderzoeker Fred de Jong geeft aan dat er geen cijfers beschikbaar zijn. “En als verzekeraars die cijfers al hebben, worden ze niet gedeeld vanwege concurrentiegevoeligheid.” Het blijkt een heikele kwestie. “Goede, geaggregeerde cijfers zie ik eigenlijk nooit”, aldus Enno Wiertsema van Adfiz. “Maar het is niet zo moeilijk te beredeneren hoor. De schadelast via adviseurs is natuurlijk lager. Adviseurs kennen hun klanten persoonlijk en hebben geen zin om slechte risico’s te verzekeren. De online-kanalen van de verzekeraars zijn massaproducten. Daar zitten ook klanten bij die zijn afgewezen door adviseurs.” Volgens Jurjen Oosterbaan zou je anderzijds kunnen beredeneren dat de schadelast juist hoger is via intermediairs. “Er worden hevige discussies gevoerd tussen verzekeraars en intermediairs. De verzekeraar zal zeggen: ‘Die gestolen camera hing aan een stoel in die bar. Dat dekt de reisverzekering niet.’ De tussenpersoon komt met sterke tegenargumenten waardoor er vaker toch wordt uitgekeerd, want zulke discussies blijven bij direct writing meestal achterwege.” Niet achteroverleunen Bij de grootste afzetmarkt van oudsher (particuliere schadeverzekeringen) is het intermediair niet meer het dominante kanaal. De markt verschuift en zal de komende jaren verder verschuiven, mede door technologische ontwikkelingen, voorspelt Fred de Jong. Dus achteroverleunen is er niet bij voor intermediairs. Maar blijven zullen ze als ze toegevoegde waarde kunnen laten zien bij advies over complexe producten. Dat is kort gezegd het verhaal. “Doorontwikkeling van de beroepsgroep leidt tot nieuwe producten”, aldus Jurjen Oosterbaan. Hij noemt onder meer financiering van zonnepanelen en warmtepompen voor woningeigenaren, aanpassingen van woningen voor ouderen en advies rond echtscheidingen. “Het is goed voor verzekeraars als de dienstverlening zich verbreedt. Een extra reden om weer met intermediairs te werken.” Maar wat een gedoe. Verzekeraars benoemen het intermediair eerst als de standaard en verwijzen de beroepsgroep vervolgens naar het rijk der fabelen om daar uiteindelijk weer met hangende pootjes op terug te komen. We zouden het zwabberbeleid kunnen noemen. Kost nog een hoop geld ook. Gelukkig waren er ook partijen met een vooruitziende blik. Verzekeraar Scildon heeft de tussenstap naar direct writing nooit willen zetten en is altijd voor honderd procent blijven werken met intermediairs. Het bedrijf heeft nooit overwogen een verkoopapparaat op te tuigen, een consumentenmerk in de markt te zetten en te investeren in branding. Auto en zorg online, ORV met advies Commercieel directeur Michel van Dam: “Natuurlijk hadden wij intern wel discussies toen een jaar of vijf geleden bijna alle concurrenten kozen voor directe verkoop. Toch waren we er snel genoeg uit en dat heeft ons inderdaad veel geld bespaard. Kijk, een auto- of zorgverzekering willen consumenten nog wel online regelen. Maar er is gewoon veel behoefte aan gedegen onafhankelijk advies over de producten die wij aanbieden: overlijdensrisicoverzekeringen, vermogensopbouw en collectieve pensioenen. Bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering willen onze klanten uitgelegd hebben wat de (fiscale) gevolgen zijn voor hun individuele situatie.” Het voordeel van direct writing ziet Van Dam ook: de consument leren kennen en met die kennis producten innoveren. Scildon compenseert dit ‘gemis’ met klantonderzoeken. Door klanten heel scherp te bevragen over ‘wat ze willen’ en ‘hoe ze denken’ (en dat te toetsen met adviseurspanels) kan het juiste product worden samengesteld. Van Dam: “Of tussenpersonen vervolgens ook voor Scildon kiezen is aan hen. Zij bepalen welk product past bij de klant.” Mensen met een modaal inkomen kunnen de uurtarieven van adviseurs niet altijd opbrengen. Terwijl het juist deze doelgroep is die het advies het hardst nodig heeft   Financiële rampscenario’s Ondertussen maken Nederlanders zich steeds meer zorgen over hun huishoudboekje. Dat blijkt uit onderzoek van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken, dat een groep van duizend consumenten ondervroeg. Het aantal consumenten dat tevreden zegt te zijn over de eigen financiële situatie is gedaald sinds 2017. Twee jaar geleden waren nog bijna zes op de tien Nederlanders tevreden, nu is dat ongeveer de helft. Verder blijkt dat consumenten minder vaak het gevoel hebben dat zij controle hebben over hun financiële situatie en juist vaker moeite hebben om los te komen van nare gedachtes over financiële rampscenario’s. Juist hierover maakt Michel van Dam van Scildon zich zorgen: “De betaalbaarheid van onafhankelijk advies is een punt van zorg. Mensen met een modaal inkomen kunnen de uurtarieven van adviseurs niet altijd opbrengen. Terwijl het juist deze doelgroep is die het advies het hardst nodig heeft. Vaak hebben ze niks geregeld als het gaat om een overlijdensrisicoverzekering. De achterblijvers van overledenen kunnen daardoor in grote problemen komen.” Eerste publicatie door Ton Verheijen op 6 dec 2019 Bron: Amweb.nl

Alimentatie 2020

Alimentatie 2020 Wie in 2020 gaat scheiden, krijgt te maken met andere regels voor de partneralimentatie. Die wordt vanaf volgend jaar namelijk ingekort. In 2019 geldt nog een maximale alimentatietermijn van twaalf jaar, vanaf 1 januari is dat hooguit vijf jaar. Maar er zijn ook een paar uitzonderingen op deze regel. De wet met de nieuwe regels rondom partneralimentatie is al in 2018 aangenomen maar gaat pas op 1 januari 2020 in. Omdat steeds meer partners tegenwoordig tweeverdieners zijn, is het volgens de regering logisch om de duur van het recht op partneralimentatie te verlagen.  ''Alimentatie 2020 nog maximaal 50% van de tijd die het huwelijk heeft geduurd'' Vanaf 2020 bestaat dit recht daarom voor 50% van de tijd die het huwelijk of het geregistreerd partnerschap heeft geduurd. Als jij en je partner acht jaar bij elkaar zijn, geldt het recht op alimentatie dus vier jaar. Verder is er dus een maximum van vijf jaar vastgesteld.   Alimentatie 2020: ook uitzonderingen De rechtbank die de scheiding uitspreekt, mag uitzonderingen maken. Bijvoorbeeld als er sprake is van een ‘onredelijke of onbillijke situatie’. Dat kan het geval zijn als één van de partners de zorg draagt voor een gehandicapt kind of zelf gezondheidsproblemen heeft. De rechter kan in zo’n situatie bepalen dat het recht op partneralimentatie langer duurt. Hebben jij en je (ex) partner kinderen? In dat geval duurt het recht op partneralimentatie tot het moment dat jullie jongste twaalf is geworden. Vijftigplussers en alimentatie in 2020 Zijn jullie langer dan vijftien jaar getrouwd of geregistreerd partner en gaat één van jullie binnen tien jaar met pensioen? Dan heeft degene die alimentatie krijgt daar recht op tot aan de pensioenleeftijd. En voor vijftigplussers die langer dan vijftien jaar samen waren, geldt het recht op partneralimentatie voor maximaal tien jaar.   Alleen scheidingen na 1 januari De nieuwe regels gelden voor scheidingen die vanaf 1 januari door de rechter worden bekrachtigd. Op scheidingen die vóór 2020 zijn uitgesproken, zijn de oude regels van toepassing. Dus blijven ook de afspraken van kracht die zijn opgesteld in het echtscheidingsconvenant en de beschikking van de rechter. Maar als één van de ex-partners overlijdt, stoppen de verplichtingen. En als je partneralimentatie krijgt en een nieuw huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaat of duurzaam gaat samenwonen, verlies je jouw rechten. Kinderalimentatie 2020 Alleen de regels rondom de partneralimentatie veranderen. Voor kinderalimentatie blijft alles hetzelfde. Jullie houden dus de onderhoudsplicht totdat jullie kinderen 21 jaar zijn. Op die bepaling is één uitzondering: als een kind achttien jaar of ouder is en zelf voldoende inkomen heeft, kan het recht op kinderalimentatie vervallen. Inzicht houden in je financiële toekomst Bij een scheiding komt er veel op je af. Niet alleen emotioneel, ook financieel. Op zo’n moment is het belangrijk om inzicht te houden in je financiële toekomst. Een erkend Financieel Adviseur kan je ook in deze situatie helpen.